Suriname rivierdijken en zeedijk Coronie, 2008-2012

Suriname
Ik denk dat dit een van de meest uitdagende projecten is, waar ik aan heb mogen werken.
Deze klus begon eind februari 2008. Samen met mijn mededirecteur ben ik naar Mobile, Alabama in Amerika gevlogen om daar enkele duwbakken die daar te koop laten, te inspecteren. Deze waren nodig voor het werk maar helaas waren de bakken niet goed. We vlogen door naar Cancun in Mexico om een cutterzuiger te bezichtigen en de volgende dag zaten we weer in Nederland.
Begin april 2008 ben ik naar Suriname gevlogen om daar het aangenomen werk te bekijken. De mogelijkheid moest onderzocht worden of er duwbakken in Suriname gebouwd konden worden of dat deze toch in Nederland aan zouden moeten worden geschaft. Omdat deze laatste optie te lang zou duren, kreeg ik de dringende opdracht om in Amerika op zoek te gaan naar duwbakken die wel geschikt waren. Deze heb ik uiteindelijk gevonden in New Orleans. De in totaal acht bakken zijn naar Mobile gebracht om ze daar op te knappen en geschikt te maken voor de klus. Zes van deze bakken zijn zodanig aangepast en versterkt dat ze tevens geschikt waren om over zee te varen. Voor het transport van deze bakken was er contact gelegd met een scheepvaartagent die gespecialiseerd is met afzinkbare schepen. Om te zien hoe dat in het werk ging ben ik in januari 2009 naar New Orleans gereisd om op de Mississippirivier te zien hoe een vergelijkbaar transport gereed werd gemaakt voor Argentinië. Negenendertig duwbakken werden daar geladen. Omdat ze een ‘mannetje te kort kwamen’ werd mij gevraagd of ik de lieren van het afzinkponton kon bedienen waarmee de duwbakken op het ponton werden vastgemaakt. Ik heb dit verzoek en de verantwoordelijkheid graag op me genomen want dit gaf mij ook de mogelijkheid om de kunst af te kijken zodat in Mobile wij het wiel niet opnieuw hoefden uit te vinden. Daar zou het een stuk eenvoudiger worden omdat wij maar te maken hadden met inmiddels 10 duwbakken waarvoor er net plaats genoeg was op het ponton. Vlak voor het transport van Mobile naar Suriname zou plaatsvinden waren er daar nog een paar werken aangenomen en was het aantal duwbakken dat gereed lag niet meer toereikend.
Mij werd gevraagd om nog vier van deze duwbakken op te zoeken en aan te schaffen. Deze na veel omzwervingen gevonden in Memphis. Met de in totaal veertien bakken diende zich het volgende probleem zich aan: hoe krijgen we er vier opgestapeld? Er waren namelijk in de wijde omgeving van Mobile geen drijvende bokken aanwezig zoals die in New Orleans gebruikt waren voor het transport daar. Hoewel het nog niet eerder was voorgekomen was Mickey Cook van de scheepswerf C&G aan de Mobilerivier bereid om met zijn nieuwe schepenlift de bakken op elkaar te zetten. Inmiddels was bekend geworden dat het afzinkponton van New Orleans niet op tijd beschikbaar was. Daarvoor kwam er een vervangend ponton; een zogenaamd half-afzinkbaar ponton die maar op beperkte plekken ingezet word in verband met de waterdiepte. De enige plaats waar dit kon was bij Theodore waar ook het afzinkponton geprepareerd werd voor het transport. Het tijdsbestek vanaf de beslissing om de extra duwbakken aan te kopen deze te vinden en brengen naar Mobile en het vertrek van het transport naar Suriname was van 13 juni tot 4 juli, wat uitzonderlijk snel was.
De tijd dat het transport onderweg was naar Suriname hebben we kunnen gebruiken om een plan te maken voor het lossen van de bakken. Omdat er ook in Suriname geen afdoende hijscapaciteit op aanwezig was op dat moment, is er besloten om het spul in tweeën te lossen. Dit betekende dat de duwbakken waarop andere bakken gestapeld lagen moesten mee zinken, dit is gedaan door gaten te maken in alle compartimenten van deze mee-zinkende bakken.
Een unieke gebeurtenis en zover als ik heb kunnen nagaan nog niet eerder op deze wijze uitgevoerd!
Bijkomend probleem hierbij was dat er precies voldoende water moest zijn, dit was gevonden vlak bij de Paranambrug 16 meter diep. Nadat de eerste laag duwbakken gelost waren is het afzinkponton opgedreven en zijn de onderste laag bakken waterdicht gemaakt. De hele operatie is binnen de afgesproken lostijd afgerond, vanaf aankomst tot vertrek heeft het 6 dagen geduurd. Een unieke gebeurtenis en zover als ik heb kunnen nagaan nog niet eerder op deze wijze uitgevoerd!
Verder ben ik in Suriname bezig geweest met allerlei voorkomende werkzaamheden waaronder het maken diverse loswallen, uitdiepen van toegangsgeulen in de Surinamerivier en langs de kust van Coronie, plaatsen van zinkstukken, kapitein op verschillende sleepboten. Tevens heb ik daar de lokale medewerkers veel dingen kunnen leren en samen met de Maritieme Autoriteiten Suriname hun mogen opleiden tot gecertificeerd nautisch personeel. Ook mijn kennis in de natte waterbouw heb ik daar kunnen delen met lokale enthousiaste medewerkers en deze opgeleid tot vakbekwame baggeraars








